[Therion-cs] speleork

Ladislav Blazek lblazek na speleo.cz
Sobota Září 8 02:02:24 CEST 2007

Hlavne si pan plete dojmy s pojmy...

> Autori Therionu ho prezentuju ako komunitny softwarovy projekt pre
> ludi. Stranka javi aj zaujem, aby ho ludia pouzivali.

Komunitni znamena, ze je kod therionu uvolnen pod GPL licenci. V
kratkosti si jej muze kdokoli stahnout, studovat, modifikovat
a sve zmeny poskytnout komunite zpet. Nikde neni napsano, ze therion
je pro vsechny a ze bude masove pouzivan! Nikde taky nevidim
marketingove vyzvy: "Pouzivejte jen a vyhradne therion!". I presto se
ale therion vazeny pane pouziva a krome JMN uz vygeneroval mapy
nekolikakilometrovych systemu po celem svete!

> Zaroven sa tvorcovia programu
> netaja, ze program vyvinuli len pre seba na svoje vlastne ucely. A
> tam je prave ten problem. Funkcnost !

:-D Tak zrovna funkcnost je to posledni co programu chybi. Uvedte
funkcne srovnatelny program.

> Program Therion stale trpi deckymi chorobami. Hlavne
> programatorskym syndromom okomentovanej betaverzie.

Nejvetsi "problem" therionu je jeho flexibilita. Therion totiz umi
temer vse na co si vzpomenete, jen musite vedet jak. Tezko napisete
maximalne flexibilni program, ktery bude zaroven strasne jednoduchy.

> trend uz par desatroci je, ze pocitace maju rozumiet ludom a nie my
> pocitacom. Myslim, ze toto nie je pokrok, ale velky velky skok spat.

Nac rozumet tomu co delam, ze? Proc se neco ucit? Preci to "nejak"
naklikam a bude! Tenhle "trend" tak mozna vede k tomu, ze ti
lide, uzivatele a dokonce i administratori jsou cim dal vetsi blbci :-)
Slava pokroku a Microsoftu.

> Nechcem tu prezentovat svoju vlastnu neschopnost a
> ani zhadzovat tvorcov programu. Ale kde sa podela jednoduchost a
> funkcnost programu TJIKPR ? Preco tento program nieje jednoduhsi a
> s uplne jednoduchej veci vytvara programatorske kompilacie,
> konfiguracie a zdrojovy kod. Chyba tu naozaj zasla konkurencia v
> podobe programu Abisso ?

Porovnejte prosim napred funkcionalitu TJIKPR a therionu! Co umel
TJIKPR? Zpracovat kompasove mereni, vyrovnat polygon a zobrazit jej
s LRUD obalkou. Tedy plus minus to co umi WinKarst, Compass,
OnStation... U vsech techto programu jste nucen vyrovnany
polygon vytisknout a rucne dokreslit steny a vyplne nebo jej nacist do
vetsinou drahe komercni aplikace (Adobe Illustrator, CAD system) a tam
provest totez. Po spojeni dvou systemu, uzavreni okruhu vas cekaji
pracne upravy. Navic... pokud to budete mapu zpracovavat v nejake
dalsi aplikaci na PC, znamena to take jeji znalost. Illustrator ani
napr. AutoCAD se taky nenaucite ovladat hned.
Therion naproti tomu generuje hotove mapy/atlasy/modely.

> Naco je ludom program, ktory nikto nevie
> ovladat ?

Mluvte prosim za sebe! Vam je asi ten program opravdu na nic, tak
co vam brani dal pouzivat TJIKPR?

> Je naozaj take zlozite vytvorit wizard, alebo menu? Novy
> system, zadavanie udajov, prepocitanie, zobrazenie, informacie a
> koniec ?

Ano, v pripade zachovani soucasne flexibility je to slozite. Leda ze
byste odted naridil vsem ostatnim, ze budou merit napr. jen azimut,
delku a sklon. Jenze oni treba potapeci meri jinak. A taky muzete mit
udaje v ruznych souradnicovych systemech atd.
Mozna je tato flexibilita pro vasi jeskyni v Dolni Polni zbytecna.
Myslete ale i na ty ostatni. Slozitost kazde aplikace je primo umerna
slozitosti provadenych ukonu - bavime se tady o zpracovani ruznych
typu mereni, udaju v ruznych souradnicovych systemech, svazani s
morfologii jeskyne, prepocet techto udaju po zmene pozice bodu
nasledkem vyrovnani chyby, generovani hotove mapy ci atlasu a modelu,
exportu do GIS ci pro dalsi analyzu.

> Naco je nam krasny graficky vystup na internete, ked ho
> nevieme spracovat a ovladat.

Fakt, nikdo s tim neumi ;-) Staci se jen podivat
- http://therion.speleo.sk/wiki/doku.php?id=proj

> Jednemu tiez stazujucemu uzivatelovi
> na otazku ohladom neprehladnosti v kompilaciach a konfiguratoroch
> bolo doporucene, ze je to uvolnene zadarmo a ma si to
> doprogramovat.

Podivejte. Tohle neni komercni produkt. Autori programu z nej nemaji
ani korunu a to, ze ho uvolnili jako open source projekt byla jejich
dobra vule. Nemuzete automaticky ocekavat, ze vam budou ve svem volnem
case a zadarmo delat podporu a neco doprogramovavat. Zvlast kdyz vy nebo
ten dotycny si nejste schopni ani precist zakladni dokumentaci. Takhle
to proste nefunguje! Takze bud ber a pouzivej a nebo si uprav... a nebo
alespon projev zakladni snahu a pak se posli konkretni napady jak
udelat neco lepe. Treba i autorum to prijde jako dobry napad.

> Mozno je problem v pristupe a v spatnej vazbe
> programator-uzivatelia. Ako si moze niekto, kto nevie co je to
> kompilacia a metie ho sytem nezmyselnych configov nieco
> doporogramovat.

A co ho nuti pouzivat prave tento program? Pokud neni schopen si to
doprogramovat a ani si neco precist?

> Nie je to o prijmani novych veci. Moj stary
> profesor na skole hovorieval: „Ked je koncepcia zla, treba zahodit
> celu robotu a zacat uplne od znova“.

Zacnete! Prave proto je kod therionu pod GPL licenci.

Na zaver bych jeste napsal, ze v celem tom prispevku se pletou dve
veci. Nadavate na uzivatelskou privetivost therionu ale therion neni
graficky program. Je to program pro prikazovy radek,
ktery cte vstupni data a na zaklade zadanych parametru je
pretvari do vystupni podoby. Takze psat, ze therion je nejaka bataverze
je, vzhledem k tomu co program umi, dost odvazne. To co kritizujete je
uzivatelske rozhrani - xtherion - ktere slouzi k vytvareni tech
vstupnich dat. Z tohoto rozhrani se take da spoustet therion. Treba se
najde nekdo kdo casem napise nove super privetive rozhrani, ktere ale
zaroven nebude omezujici. Nicmene si stojim za tim, ze to stavajici je
funkcni a pracovat se v nem da pomerne dobre.

Ladislav Blazek