[Therion-cs] Suradnicovy system

Pavel Herich herich na speleodd.sk
Čtvrtek Prosinec 3 09:35:00 CET 2015

Ahojte,
tuto som takú ďalšiu patáliu našiel: v Demänovej používam súradnicový
systém JTSK, no vo viacerých zariadeniach merajúcich polohu pomocou
satelitov je prednastavený súr. systém JTSK03. Podľa transformačnej
služby https://zbgis.skgeodesy.sk/zbgistransform/ bude rozdiel žiadny až
čosi viac než 1 m, podľa polohy. V mojich dátach v Therione som len
námatkovo prepísal cs ijtsk na ijtsk03 a rozdiel bol 1,5 m. Mení sa i
Meridiánová konvergencia, u nás asi o 0,02 stupňa. Nezdá sa to celé
veľa, no platené real-time korekcie umožňujú presnosť na dm-cm (v
ideálnej konštelácii). To preto, aby sme nemuseli dookola premeriavať
súradnice napr. vchodov jaskýň, kde sa chyby meraní získaných aj
kvalitnými prístrojmi typu Trimble GeoXt pohybujú bežne i v desiatkach
metrov.
Paľo Herich